
Om de toekomstbestendigheid en continuïteit van de slibverwerkings installatie te waarborgen worden de verbrandings lijnen 1 en 4 gemoderniseerd. Dat zorgt er vanaf 2027 voor dat SNB energiepostief wordt, bepaalde luchtemissies worden verlaagd en knelpunten worden weggenomen waardoor meer slib verwerkt kan worden.
In gesprek met Marjolein Lokhorst en Edwin Kooijman.
Circulariteit en verduurzaming staan al jaren centraal bij SNB om hierin verdere stappen te zetten wordt innovatie steeds belangrijker, zegt Edwin Kooijman, maintenance engineer bij SNB. “Nu we als SNB de stappen gaan zetten om grondstoffen terug te winnen uit zuiverings-slib, is het van belang onze installatie daar zo goed mogelijk op voor te bereiden. Tien jaar geleden zijn de lijnen 2 en 3 omgebouwd, met name om meer energie terug te winnen uit zui-veringsslib. Dit willen we nu ook doen met lijn 1 en 4. De extra energie hebben we nodig bij het maken van grondstoffen. Het voorbeeld voor de ombouw en de organisatie ervan ligt er al, dat geeft vertrouwen. Het wordt nu uiteraard geen exacte kopie, maar we kunnen wel de goede ervaringen en de leerpunten van die ombouw nu meenemen.”
Echt impact maken op circulariteit
SNB wordt tijdens de Europese aanbesteding van dit project begeleid door Marjolein Lokhorst, een ervaren projectmanager bij RG-projecten die met haar expertise richting geeft aan het aanbestedingsproces. “Het is mooi om met SNB samen te werken in het realiseren van dit project en echt impact te kunnen maken op verduur-zaming. Kijk naar wat het project oplevert aan groene energie, CO2-reductie en stikstofre-ductie. Allemaal belangrijke items in Nederland, verenigd in één project. RG-projecten wil graag bijdragen aan deze ontwikkelingen. Juist bij pro-jecten als de upgrade van de twee lijnen is het van belang om samen alles te doorgronden en te analyseren. In de concurrentiegerichte dialoog met marktpartijen hebben we de technische uit-dagingen besproken en dat heeft waardevolle en vernieuwende inzichten opgeleverd. Zo kun-nen we samen tot een zo goed mogelijk resultaat voor SNB komen”, aldus Lokhorst.

Verlagen van lachgas-, ammoniak- en stikstofoxidenemissies
Het upgrade-project heeft drie doelstellingen: meer energie terugwinnen uit zuiveringsslib, een toename in de slibverwerking en emissies verlagen. “De ovens blijven intact en de huidige ketels, met een capaciteit van 10 bar, gaan eruit. Het uitgangspunt voor de twee nieuwe ketels is 60 bar. Lijnen 2 en 3 draaien al sinds 2015 na hun upgrade op 60 bar. Een leerpunt bij dat project was de verlenging van de verblijfcapaciteit van onze rookgassen, door het plaatsen van een nabrandkamer boven op de oven. Daarmee verlagen we de lachgas-, ammoniak- en stikstof-oxidenemissies. De minimale verblijftijd is nu een van de eisen geworden. Oprekken daarvan met twee of drie seconden maakt al een gigantisch verschil”, vertelt Kooijman.

Balans in energieterugwinning
Als het om de energieterugwinning gaat is het volgens Kooijman en Lokhorst zoeken naar balans. “We zijn al ver op weg naar een energie-neutraal slibverwerkingsproces, met de ketels van lijn 2 en 3 die al duurzame stroom leveren in combinatie een hogedrukturbine en met een lagedrukturbine gekoppeld aan lijn 1 en 4. Alles wat meer wordt geproduceerd houden we nagenoeg over waardoor de slibverwerking energiepositief wordt. De energie die over is, is nodig voor de overige speerpuntprojecten. We moeten hierin een balans vinden, ook gezien de problemen met netcongestie.”

“Het upgrade-project heeft drie doelstellingen: meer energie terugwinnen uit zuiveringsslib, een toename in de slibverwerking en emissies verlagen.”

Omleiden van de slibaanvoer
De planning is nu om, na groen licht van-uit de aandeelhouders, zo snel mogelijk te starten met de voorbereidingen. In de grote jaarlijkse onderhoudsstop in 2026 moeten een aantal technische voorbereidingen worden ge- troffen. Vervolgens krijgen de lijnen achter elkaar een upgrade. “Voor de ombouw hebben we een doorlooptijd van vijfendertig dagen per lijn gecalculeerd. Ze worden na elkaar gemoder-niseerd, met een tussenpauze van twee weken. Een van de uitdagingen voor de periode dat de lijnen stilliggen is het omleiden van de slibaan-voer naar andere verwerkingslocaties. Zodra de planning helemaal rond is, worden hierover afspraken gemaakt met andere verwerkers. We verwachten wel het meest te moeten afzetten in het buitenland in verband met een tekort aan verwerkingscapaciteit in Nederland.”

Monoverbranding nog steeds een goede oplossing
De installatie van SNB is destijds bedacht om 25 jaar te functioneren, aldus Kooijman. “Ook vanuit de gedachte dat er na die periode nieuwe, betere technieken zouden zijn voor slibeindverwerking. Die nieuwe technieken zijn er nog niet. Het is mooi dat we als SNB altijd voorop hebben gelo-pen met innoveren en zijn blijven investeren in deze techniek. Monoverbranding is en blijft nog steeds de beste oplossing om op een continue, duurzame en betaalbare wijze zuiveringsslib te verwerken.”
