Slibvervoerder zet eerste elektrische vrachtwagen in voor SNB
Sinds juni 2025 vervoert de eerste elektrische vrachtwagen zuiveringsslib van een aantal rioolwaterzuiveringsinstallaties naar SNB in Moerdijk. Baars Transport zet de ‘stekker-DAF’ in voor slibtransport vanuit RWZI’s in Utrecht, Breda en Oosterhout.
De inzet van de elektrische vrachtwagen is een pilot om te kunnen beoordelen of verdere verduurzaming van het vervoer in de nabije toekomst mogelijk is, zegt SNB-directeur Silvester Bombeeck. “De vrachtwagens van onze slibtransporteurs Baars en Bakker rijden nu al volledig op 100% biodiesel. Dat realiseert een reductie van CO2-emissie van 90% ten opzichte van transport met reguliere diesel. Nu onderzoeken we mogelijkheden om het transport nog verder te verduurzamen, onder andere met behulp van elektrische vrachtwagens. Daar hebben we nog geen ervaring mee en die gaan we nu opdoen met de DAF. Als alle slibtransport elektrisch zou zijn, is er geen uitstoot meer van CO2 en NOx. Het grootste uitdaging is de laadinfrastructuur, die is er eigenlijk nog niet voor zwaar transport, en de hoge elektriciteitsprijzen”, aldus Bombeeck.
Eerste indruk is positief
Op het bedrijfsterrein van SNB is een snellaadfaciliteit gerealiseerd voor de elektrische vrachtwagen. Voor Baars Transport is het de tweede elektrische vrachtwagen, maar de eerste die het bedrijf voor SNB inzet, aldus directeur Peter Lamers. “We moeten de daadwerkelijk actieradius van de nieuwe DAF nog gaan ervaren, maar de eerste indruk is positief. We zetten de elektrische vrachtwagen nu in op de trajecten die het dichtst bij SNB liggen, zodat we ervan verzekerd zijn dat capaciteit toereikend is voor die ritten. Voor ons en voor SNB is de proef een mooie mijlpaal, want de meeste transportondernemers hebben nog diesel in de vaten. Het is mooi om eraan bij te kunnen dragen dat SNB met deze proef een goede afweging kan maken als het gaat om kosten versus milieu-opbrengst”, aldus Lamers.
Continu transport vanuit het hele land
In totaal zet Baars Transport zestien vrachtwagens in voor het continue transport van zuiveringsslib naar SNB. Jaarlijks vervoeren Baars en Bakker circa 450.000 ton zuiveringsslib voor SNB. De contracten met beide transporteurs lopen eind 2026 af. De aanbesteding voor de periode daarna vindt nog dit jaar plaats