Slibvervoerder zet eerste elektrische vrachtwagen in voor SNB

Sinds juni 2025 vervoert de eerste elektrische vrachtwagen zuiveringsslib van een aantal rioolwaterzuiveringsinstallaties naar SNB in Moerdijk. Baars Transport zet de ‘stekker-DAF’ in voor slibtransport vanuit RWZI’s in Utrecht, Breda en Oosterhout.

De inzet van de elektrische vrachtwagen is een pilot om te kunnen beoordelen of verdere verduurzaming van het vervoer in de nabije toekomst mogelijk is, zegt SNB-directeur Silvester Bombeeck. “De vrachtwagens van onze slibtransporteurs Baars en Bakker rijden nu al volledig op 100% biodiesel. Dat realiseert een reductie van CO2-emissie van 90% ten opzichte van transport met reguliere diesel. Nu onderzoeken we mogelijkheden om het transport nog verder te verduurzamen, onder andere met behulp van elektrische vrachtwagens. Daar hebben we nog geen ervaring mee en die gaan we nu opdoen met de DAF. Als alle slibtransport elektrisch zou zijn, is er geen uitstoot meer van CO2 en NOx. Het grootste uitdaging is de laadinfrastructuur, die is er eigenlijk nog niet voor zwaar transport, en de hoge elektriciteitsprijzen”, aldus Bombeeck.

Eerste indruk is positief

Op het bedrijfsterrein van SNB is een snellaadfaciliteit gerealiseerd voor de elektrische vrachtwagen. Voor Baars Transport is het de tweede elektrische vrachtwagen, maar de eerste die het bedrijf voor SNB inzet, aldus directeur Peter Lamers. “We moeten de daadwerkelijk actieradius van de nieuwe DAF nog gaan ervaren, maar de eerste indruk is positief. We zetten de elektrische vrachtwagen nu in op de trajecten die het dichtst bij SNB liggen, zodat we ervan verzekerd zijn dat capaciteit toereikend is voor die ritten. Voor ons en voor SNB is de proef een mooie mijlpaal, want de meeste transportondernemers hebben nog diesel in de vaten. Het is mooi om eraan bij te kunnen dragen dat SNB met deze proef een goede afweging kan maken als het gaat om kosten versus milieu-opbrengst”, aldus Lamers.

Continu transport vanuit het hele land

In totaal zet Baars Transport zestien vrachtwagens in voor het continue transport van zuiveringsslib naar SNB. Jaarlijks vervoeren Baars en Bakker circa 450.000 ton zuiveringsslib voor SNB. De contracten met beide transporteurs lopen eind 2026 af. De aanbesteding voor de periode daarna vindt nog dit jaar plaats

Cookies on SNB
We and third-parties use cookies on our website. We use cookies for statistical, preferences and marketing purposes. Google Analytics cookies are anonymized. Your preference can be changed by clicking 'Change options'. By clicking 'Accept' you accept the use of all cookies as described in our privacy-statement.
Noodzakelijk
Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.
Voorkeur
Voorkeurscookies zorgen ervoor dat een website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van uw voorkeur of de regio waar u woont.
Statistische
Statistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.
Marketing
Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.